Dec 7, 2008

nak mandi tapi tak siap..

hari ini saya mencipta lagi satu sejarah dalam hidup saya. memandikan LOMOI untuk kali kedua sepanjang 7 bulan ini..! heheehe..

BONDA takder sbb pergi pasar ngan nenek & mak ngah, sbb besokkan nak raya. BONDA betul2 bersemangat nak g pasar n meminta saya menjaga LOMOI. secara tetiba saya merasakan ader satu semangat datang kat saya untuk memandikan LOMOI. selepas saya sediakan air ‘rawatan’ mengikut sukatan yang betul, saya tukarkan baju dia, ambik tuala lilit badan dia n bawa dia ke dapur. mak teh cam terperanjat saya nak mandikan LOMOI (BONDA sememangnya tak tahu la saya nak mandikan LOMOI).

satu kesukaan LOMOI ialah main air..! setiap kali mandi, mmg LOMOI suka ‘menepuk’ air guna kaki dia. waktu saya mandikan tadi, LOMOI tetap buat perkara kesukaan dia, sampai susah nak angkat dia sbb dia mesti pegang kuat-kuat besen tu. kuatnya tangan LOMOI..! (climber in the making,.. :D )

bila selesai mandi, ketika saya nak pakaikan baju LOMOI, baru saya perasan, alamak..! saya terlupa nak buat persediaan awal tadi.. baju tak ambik, segala macam minyak tak ambik. LOMOI lak merengek dan nak menangis. apa lagi, kelam kabut la saya cari minyak, baju, maka secara automatiknya ‘parenting skill’ saya pun kuar lah! hehehehe..

mak andak jadi pemerhati, bila dia tgk keadaan agak ‘kurang’ terkawal, dia pun menghulurkan bantuan menyiapkan LOMOI. saya pun rasa cam lega sikit la, ader gak org yang simpati pada ‘bapa tunggal pagi ini’ ini. hehehe..

saya cuba tenangkan LOMOI dengan memberi susu, rupa-rupa nya, dia nangis sbb dia haus. maka hari ini, sambil LOMOI bersiap, dia minum susu. bagus, 2 dalam 1. barulah efisyen! dengan bantuan mak andak, LOMOI berjaya di’transform’kan dari baby yang agak masam kepada baby yg wangi n kenyang. terima kasih mak andak..!

tak lama lepas tu, BONDA balik dari pasar, dia agak terperanjat tgk LOMOI dah siap mandi n berada di dalam ‘walker’ (hari ini jugak hari berserajah buat LOMOI, sbb dia pertama kali dia menaiki ‘walker’ walaupun ‘walker’ pinjam. :p )

dan hari ini juga saya menerima ucapan tahniah dari BONDA di depan ahli keluarga jelebu..! (hinsshhh..hinsssh..)


2 comments:

Noraidalin Buang said...

Wah wah wah..mcm ni lah bapa mithali in the making. Tapi masih belum lengkap. Utk jadik betul2 bapa mithali, kena belajar 'cebok' dan bergelumang dgn "toot". Hah, nanti kalau yg itu dah buat, boleh publish kat sini. Gerenti aku bagi satu sijil!

Ulwan Lomooi said...

takt ngan 'toot', sejak dari lomoi sebulan (lebih kurang ler) dah bergelumang dah. so far so good. :D

Powered By Blogger