Sep 23, 2009

4 SYAWAL 1430H

4 Syawal 1430H, kami sekeluarga menerima beberapa berita kematian. Di kawasan kampung saya sahaja, dikejutkan dengan berita kematian 2 org iaitu arwah Pak Bakar & arwah Halim. Arwah Pak Bakar meninggal pada 3 Syawal manakala arwah Halim pada 4 Syawal 1430H.

Apa yg dapat saya coretkan di sini ialah berkisar kepada arwah Pak Bakar. Arwah merupakan seorang yg cukup peramah sejak saya kecil hingga ke akhir hayatnya. Kenalan rapat abah saya dan arwah merupakan bekas askar. Setiap kali abah berjumpa dengannya, pasti abah akan memanggil "skod" (kalau tak silap, begitu la ejaannya) dimana panggilan ini merupakan panggilan yg dipanggil sesama askar. abah saya juga merupakan seorang askar yg berhenti ketika mak mengandungkan saya.

Berbalik pada cerita arwah Pak Bakar. Saya mmg kenal dengan keluarga arwah kerana ada di antara anak-anak arwah merupakan kenalan Hallati & Hammati (pakcik & makcik) saya. Dan yg paling ketara apabila isteri arwah, Mak Nah pernah menjual makanan di sekolah tadika saya ketika kira-kira pada tahun 1984.

"Syahiid, apa khabar? sihat. Sekarang kerja kat mana?", begitulah antara pertanyaan yg sering ditanya oleh Mak Nah bila saya berkunjung di rumahnya pada Hari Raya. Kali terakhir saya berjumpa dengan arwah Pak Bakar ialah pada Hari Raya Aidilfitri 1429H. Tahun ini saya tak berkesempatan untuk berjumpa dengan dia kerana saya menyambutnya di peraNtauan rumah mentua saya.

Saya dan keluarga mengucapkan takziah kepada keluarga arwah Pak Bakar & arwah Halim. Semuga mereka sentiasa dicucuri rahmat oleh Yang Esa dan tergolong didalam golongan org-org yg Soleh. INSYAALLAH.

(gambar di atas adalah sekadar peringatan sahaja)

AL-FATIHAH.

No comments:

Powered By Blogger