Sep 15, 2009

SEDU


Satu petang, dalam perjalanan untuk berbuka puasa, saya mengalami masalah 'sedu'..
tahap kritikal saya rasa.. dah la puasa, tak leh nak minum.. dekat 10 min gak saya berkeadaan sedu ini..

apa itu sedu? saya pun payah nak terangkan kat sini, tp saya kira semua org tahu apa itu sedu..
puas berfikir di waktu-waktu petang puasa ni..tetiba saya teringat yang klu bayi sedu, biasa org2 berpengalaman (nama lain bagi org2 tua) akan letak tisu di atas dahi bayi tu...
saya rasa saya nak wat eksperimen untuk bapak bayi lak..

saya minta isteri saya basahkan tisu berukuran lebih kurang 7x3 cm..
kemudian di letakkan di dahi saya... tahu tak apa yang saya dapat?
kurang dari seminit, sedu saya hilang.. waaahhhhhhhhh..!
eksperimen berjaya.. pasni klu sedu di bulan puasa bukan la masalah dan juga bukan juga alasan untuk berbuka puasa..

tp kenapa ia berjaya saya tak pasti..
setahu saya, pusat tumpuan otak terletak di bahagian dahi, sbb tu kita bersujud merendahkan diri pada Yang Esa..mungkin air pada tisu meresap pada dahi seterusnya meresap pada otak, otak hantar signal supaya memberhentikan sedu itu..

Wallahualam..Yang Esa lebih mengetahui..

No comments:

Powered By Blogger