Nov 18, 2008

Ar-Rayyan 17.11.2008

dalam episod kali ini, Dr. Fatema Al-Zahra telah membincangkan mengenai 'taubat nasuha'. Apa yang dapat saya dengar dari episod kali ini adalah seperti di bawah :
1. Taubatun nasuha itu dapat membawa maksud - 'taubat yang menasihatkan kita'.
2. Syarat taubat nasuha :-
a) Menyesal melakukan perbuatan itu
b) Berhenti dari perbuatan itu
c) Berazam tak kembali semula balik pada tabiat itu.
3. Nabi yg maksum beristighfar 100x sehari, bagaiman pula kita? Ada satu kisah dimana Nabi keluar bilik air berkata – Ya Allah ampunkan dosa ku Ya Allah, melihat apa yang diucapkan oleh Nabi sahabat bertanya kenapa engkau berkata demikian? Jawapan baginda ialah "kerana beberapa ketika di bilik, aku tak tidak dapat berzikir". Astagfirullah..
insan yang menjadi jemputan dalam episod pada kali ini ialah Aishah, seorang artis yang telah 'berhijrah'. cerita Aishah, beliau 'berhijrah' setelah rasa diri daif, serba kekurangan, jiwa tak tenteram dan selalu 'sakit'. setelah muhasabah diri, beliau dapati, jika beliau tidak 'berhijrah', inilah 'dirinya'. Beliau juga menyatakan yg beliau tidak mahu menjadi seperti ibu ketam yang mengajar anak jalan tegak tetapi diri sendiri jalan serong. Apa yg dilakukan oleh beliau ialah sebagai langkah pertama – hindari apa yg ditegah, kemudian buat apa yg disuruh. Akui dalam bidang muzik mmg tak cukup masa namun kena cari jalan tuk tidak lupakan yg wajib. Sejak 'berhijrah', beliau rasa ketenangan, pandangan serong terhadap artis pun dah berkurang.

sebelum berakhirnya episod pada kali ini, beliau menggalakkan agar kita mengamalkan Penghulu Istighfar -lepas suboh 3x setiap hari, sekiranya ditetapkan oleh Allah yang kita meninggal dunia pada hari itu, InsyaAllah syurga adalah tempat kita. diharapkan saya dapat mengamalkannya (kena cari dulu Penghulu Istighfar).

untuk menonton Ar-Rayyan, ia akan keudara pada setiap Isnin, 7.30 malam di Astro Oasis (Ch 106).
pernyataan : apa yg saya paprkan di atas adalah berdasarkan apa yg saya dengar. sekiranya ada antara pembaca yang turut menonton episod Ar-Rayyan pada kali ini dan mendapati maklumat di atas ada kesilapan dan kekurangan, sila buat teguran di bahagian 'comment'. semuga ia dapat dimanfaatkan bersama-sama.

No comments:

Powered By Blogger