Oct 13, 2008

Ar-Rayyan

Saya suka melihat rancang Ar-Rayyan - Dato' Dr. Fatema El-Zahraa. Suka cara dia bercakap tidak kirala dalam bahasa melayu, arab atau orang putih. Tadi saya melihat rancangan Ar-Rayyan episod ke-2 (saya rasa ni musim terbaru la...) di Astro Oasis, dari jam 3:00-3:30 petang.

Rancangan kali ini menjemput seorang Insan yg bernam Noor Muha. Beliau seorang yg mengalami brain cancer, half paralysed (separuh lumpuh) dan juga buta matanya (walaupun dia celik). Segala puji kepada Yang Maha Esa, Tuhan pentadbir sekelian alam. Saya kagum dengan perwatakan Noor Muha yang kelihatan begitu tenang. Beliau menyatakan yang beliau dalam keadaan sedang menerima ujian Yang Maha Esa, tetapi dari wajahnya buleh saya katakan yang beliau memang redha terhadap ujian yang diberikan oleh Yang Maha Esa.

Nasihat beliau pada semua, kembalilah kepada Agama Yang Benar dan jadikah Kitab Allah sebagai panduan. Dr. Fatema ada menyatakan yang terdapat sebuah hadis sahih yang bermaksud Lagi banyak ujian yang diturunkan oleh Yang Maha Esa pada hamba-Nya, lagi sayang la Yang Maha Esa pada hambanya. Mungkin MC 2 hari saya ni adalah ujian Yang Maha Esa pada saya. Semuga saya tabah menghadapi ujian ini.

Dr. Fatema juga menyatakan yang kekayaan juga adalah ujian dari Yang Maha Esa. Maksud yang dapat saya gambarkan ialah semakin kaya seseorang itu bermakna semakin Yang Maha Esa hendak mengujinya. Maha Suci Yang Maha Esa. Semuga saya berjaya mengharungi ujian Yang Maha Esa di masa sekarang dan akan datang.

No comments:

Powered By Blogger